آخرین اخبار
کد مطلب: 124519
دانا گزارش مي دهد/
بهره برداري‌هاي سياسي و انتخاباتي‌از"گورخواب‌ها" /از سخنان احساساتي رئيس جمهور به جاي رسيدگي به وضعيت گورخواب‌ها تا بازديدهاي فرمايشي مسئولان دولتي ازنصيرآباد
تاریخ انتشار : 1395/10/14 17:22:54
نمایش : 2779
دولتي‌ها در حالي سعي در بهره‌برداري سياسي از پديده گورخوابي دارند که خود عامل اصلي به وجود آمدن چنين پديده‌اي هستند؛ خوي اشرافي‌گري مسئولان دولتي نشات گرفته از تفکر دولت سازندگي است، تفکري که مي‌گفت براي چرخيدن چرخ توسعه، له شدن طبقه مستضعف امري طبيعي است.
به گزارش سلام لردگان به نقل از راه دانا؛ " گورخواب‌ها برگشته‌اند. هر کدام به داخل يک قبر سر مي‌خورند. در تاريکي يا مشغول مواد مي‌شوند يا به چه فکر مي‌کنند، نمي‌دانيم. سکوت گورستان سنگين و هوا سرد است. يکي‌يکي، بنرهاي پاره، تکه پتو‌هاي مندرس و تخته‌ چوب‌هاي نيمه‌ سوخته روي گورها کشيده مي‌شود. آنها مرگ را زندگي مي‌کنند." اين بخشي از گزارش جنجالي روزنامه شهروند است که هفتم دي ماه سال جاري منتشر شد؛ گزارشي که حکايت از بازگشت گورخواب‌ها و زندگي 50 کودک، زن و مرد در گورستان نصيرآّباد دارد.

 

انتشار اين گزارش، تاسف و تاثر آحاد گوناگون جامعه را در برداشت و هر کس به نحوي به دنبال نشان دادن زجر اين مردم به سايرين بود تا بلکه صدايي به گوش مسئولان برسد و کمکي شامل حال گورخواب‌هاي نصيرآباد شود.

 

 

نامه فرهادي به روحاني

در همين راستا پس از اينکه چند بازيگر در صفحه شخصي خود با اشاره به گورخوابي اين افراد مطالبي را منتشر کردند، اصغر فرهادي کارگردان سينما در نامه‌اي به روحاني نوشت: " امروز گزارش تکان‌دهنده زندگي مردان، زنان و کودکاني را که در گورهاي يکي از قبرستان‌هاي اطراف تهران شب‌هاي سرد را به صبح مي‌رسانند خواندم و اکنون سراسر وجودم شرم است و بغض. به بهانه اين نامه به شما، قصد دارم همه آنانکه در اين سرزمين و در اين سي و چند سال مسئوليتي داشته و دارند را سهيم اين شرمساري کنم.


 
مي‌دانم که عده‌اي سياست‌باز اينگونه گزارش‌ها و خبر‌ها را دستاويزي خواهند کرد براي گرم کردن تنور بازي‌هاي فرساينده سياسي و انتخاباتي اما افسوس که گرماي اين تنور، تن رنجور کودکان، زنان و مرداني را که شب‌ها در گوشه قبر‌ها، لابه‌لاي درختان پارک‌ها و زير پل‌ها به خواب مي‌روند گرم نخواهد کرد.

 

در اين گزارش نام يکي از کساني که شب‌هاي سرد استخوان‌سوز را در گوشه گوري نشسته به صبح مي‌رساند و به تعبير تلخ گزارشگر مرگ را زندگي مي‌کند، «آرمان» است. اين نام مرا‌‌ رها نمي‌کند."آرمان" گم شده‌اي که در گور پيدايش کرده‌اند. شرم بر ما."

 

واکنش جالب روحاني به نامه فرهادي

اما جالب واکنش رئيس جمهوري به اين نامه بود، حسن روحاني که تا به حال حتي اسمي از "گورخواب" هم نشنيده است به عنوان رئيس دستگاه اجرايي کشور مي‌گويد: من ديروز از يکي از هنرمندان نامه اي را خواندم که بسيار دردناک بود. شنيده بوديم بعضي ها از فقر کارتن خواب مي شوند يا زير پل ها مي خوابند اما قبر خواب را کمترشنيده بوديم. اين هنرمند در نامه نوشته بود وقتي اين موضوع را ديديم بغض در گلويم و شرمساري در سيمايم ايجاد شد.

چه کسي مي تواند در جامعه بزرگي مثل ايران به اين عظمت، دين فرهنگ و با عشق به خاندان رسالت ببيند عده اي از هم نوعانش آسيب اجتماعي ديدند و به خاطر بي پناهي به قبر پناه برده اند. قبلا زنده به گور مي گفتند، اما الان طرف براي اينکه سرما را تحمل کند خودش را در گور مي کند.
 

 

 

 

 

 

نکته حائز اهميت آن است که رئيس جمهوري با نامه يک هنرمند از مشکلات مردم در جامعه باخبر مي‌شود، مثل اينکه تمامي وزرا، مشاوران و تيم حسن روحاني در خواب باشند و هيچکس مشکلات مردم را به رئيس جمهور منتقل نکند.

 

بازديد نهاونديان و استاندار تهران از گورستان نصيرآباد

پس از اشاره روحاني به موضوع گورخواب‌ها و اظهار تاسف وي، نهاونديان مسئول دفتر رئيس جمهوري به همراه هاشمي استاندار تهران در گورستان نصيرآباد حاضر شدند و از وضعيت اين گورستان بازديد کردند.

 

نهاونديان پس از اين بازديد با اشاره به بازديد از آرامستان نصير آباد باغستان و شنيدن سخنان مردم اين منطقه و جلسه اي که در راستاي بررسي مسائل و مشکلات اين بخش با مسئولان محلي انجام شد، گفت: حاصل بررسي هاي انجام شده و نظراتي که از سوي مردم ارائه شد نشان مي دهد که خواست مردم مقابله جدي با باندهاي قاچاق مواد مخدر است که تصميمات جدي در همين ارتباط اتخاذ و مقرر شد اقدامات خوبي که در اين منطقه در گذشته در اين راستا انجام شده ، به طور گسترده تر از سوي مسئولان انتظامي و قضايي دنبال شود.

 

ديدار سيد حسن خميني با جمعيت "طلوع بي‌نشان"

بلافاصله پس از اين اتفاقات هم سيد حسن خميني ديداري با جمعيت "طلوع بي‌نشان" ترتيب داد، جمعيت طلوع بي نشان ها نام سازمان مردم نهادي است که با هدف حمايت از زنان، مردان و کودکان آسيب ديده اجتماعي تاسيس شده است.

 

 

آنچه در اين بين قابل توجه است، واکنش لفظي دولتي‌ها و حاميان دولت به اين پديده است، هرچند تعداد زيادي از حاميان دولت نسبت به اين موضوع واکنش نشان دادند و نسبت به آن اظهار تاسف کردند اما در عمل چيزي جز اقدامات نمايشي مانند بازديد از گورستان نصيرآباد و حضور در جمع جمعيت طلوع بي‌نشان ديده نشد و در واقع دولتي‌ها اين موضوع را دستاويزي براي سواستفاده‌هاي سياسي قرار دادند در حالي که مردم معتقدند نبايد مسائل و مشکلات اجتماعي را وارد بازي‌هاي سياسي کرد و بايد به درد مردم رسيدگي شود.

 

"گورخوابي" حاصل خوي اشرافي دولت

 

از طرف ديگر به عقيده بسياري از کارشناسان پديده "گورخوابي" حاصل خوي اشرافي‌گري دولت‌مردان، دولت حسن روحاني است؛ عبدالمجيد شيخي، کارشناس مسائل اقتصادي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ با اشاره به موضوع گور خوابي در گورستان نصيرآباد شهريار و علت پديد آمدن چنين پديده اي گفت: مشکلاتي از قبيل گورخوابي، کارتن خوابي، فاصله طبقاتي در بين اقشار مختلف جامعه و... نتيجه گرفتن حقوق هاي نجومي توسط مديران و مسئولان دولتي است و خود دولتي ها بايد اين مسئله را حل کنند و ديگران را مقصر ندانند.

 

 

وي در ادامه در خصوص واکنش دولت به موضوع گور خوابي نيز خاطر نشان کرد: موضوعاتي از قبيل کارتن خوابي و گورخوابي در نتيجه اقدامات دولت بوجود آمده است و بايد خود دولت اين مشکل را حل و فصل کند؛ اما متاسفانه بجاي دولت الان شهرداري وارد عمل شده است، در صورتي که بايد خود دولت مستقيما براي حل مشکل گورخوابي در حاشيه تهران وارد مي شد ولي متاسفانه اين امر از سوي دولت صورت نگرفته و دولت ديگران را مسبب بوجود آمدن چنين پديده اي مي داند.

 

کارشناس مسائل اقتصادي همچنين در خصوص معاونت رسيدگي به امور مناطق محروم بيان کرد: در معاونت رياست جمهور دفتري بنام رسيدگي به امور مناطق محروم وجود دارد که وظيفه آن حل مشکلات و معضلات مناطق محروم است و بايد اين نهاد به مشکلات مناطق محروم رسيدگي کند ولي در حال حاضر مي بينيم که بجاي دفتر رسيدگي به مناطق محروم ساير نهاد ها به موضوع رسيدگي به مناطق محروم ورود پيدا کرده اند در حالي که متصدي اصلي اين امر خود دولت است.

 

 

شيخي در ادامه با اشاره به سنگ اندازي دولت به طرح هاي رسيدگي به مناطق محروم نيز اظهارداشت: دولت بجاي اينکه از طرح هاي ساماندهي به افراد و مناطق محروم استقبال کند بيشتر اين طرح ها را به بن بست برده و آنها را به تعطيلي کشانده است؛ طرح مسکن مهر يکي از بهترين طرح هايي بود که بسياري از افراد را خانه دار کرد ولي با شروع بکار دولت اين طرح با مشکلات زيادي روبرو شده است.

 

وي ادامه داد: يکي از افتخارات ايران در جهان اين است که هيچ فردي در ايران بدون آب و نان نمانده است در حالي که در بيشتر کشورها مردم حتي نان و آبي براي خوردن ندارند، طرح مسکن مهر يکي از بهترين طرح هايي بود که باعث مي شد ديگر کسي بدون خانه و سرپناه در کشور وجود نداشته باشد ولي دولت اجازه نداد که اين امر صورت پذيرد.

 

اين استاد دانشگاه همچنين در خصوص مسکن اجتماعي دولت يازدهم افزود: دولت طرح مسکن مهر را تعطيل کرده است و طرح ديگري را به نام طرح مسکن اجتماعي ارائه داده است ولي تا کنون خبري از اين طرح نشده و در حد حرف باقي مانده است، دولت بايد فکري به حال مسکن مناطق محروم کند.

 

دولتي‌ها در حالي سعي در بهره‌برداري سياسي از پديده گورخوابي دارند که خود عامل اصلي به وجود آمدن چنين پديده‌اي هستند؛ خوي اشرافي‌گري مسئولان دولتي نشات گرفته از تفکر دولت سازندگي است، تفکري که مي‌گفت براي چرخيدن چرخ توسعه، له شدن طبقه مستضعف امري طبيعي است.

 

انتهاي پيام/نج

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس